De Loodsen


Betrokken partijen

Constructie adviseur:

Pieters Bouwtechniek

Opdrachtgever:

VOF de Loodsen (Ymere/Synchroom)

Architect:

Köther en Salman; hvdn; Wingender Hovenier

Hoofdaannemer:

Bouwcombinatie de Loodsen

Installatie adviseur:

Deerns Raadgevende Ingenieurs, Rijswijk

Bouwfysica:

Adviesbureau Nieman

Projectdata

Start ontwerp - Oplevering:

2000 - 2006

Locatie:

Amsterdam

In het Oostelijk Havengebied, in het hart van de herontwikkeling van de zuidelijke IJ-oever - met expressieve nieuwbouw als de Passenger Terminal Amsterdam en Het Muziekgebouw – ligt De Loodsen.

Het project omvat 315 appartementen gelegen in een zestal woontorens van acht tot tien bouwlagen en in een langgerekte laagbouw van vijf bouwlagen over de volledige lengte van het project aan de Noordzijde (IJ Haven). Op de begane grond bevinden zich commerciële ruimten en binnentuinen. Onder het gehele complex bevindt zich een tweelaagse ondergrondse parkeergarage voor 450 auto’s.  De garage is gedeeltelijk openbaar (niveau -1).

De Loodsen is geïnspireerd op de robuuste scheepvaartkantoren van de negentiende eeuw. En toch helemaal van deze tijd. Het complex is opgedeeld in zes gebouwen (Kaneel, Katoen, Koffie, Cacao, Thee en Peper) en omvat een ondergrondse tweelaagse parkeergarage met 446 stallingplaatsen. De langgerekte gevel aan de kadekant vormt een plint die de fraaie contouren van oude pakhuizen doen herleven.

De bouwput is ontworpen en uitgevoerd als een gesloten bouwput met tijdeljke stalen damwanden veranderkerd middels groutankers, met uitzondering van het gedeelte langs de IJ-haven, waar gebruik gemaakt is van het principe van de kistdam. De uitvoering van de bouwput was complex vanwege de vele obstakels in de grond, zoals oude fundamenten van bebouwing en kademuurconstructies.