Scheepvaart- en Transportcollege


Betrokken partijen

Constructie adviseur:

Pieters Bouwtechniek

Opdrachtgever:

STC-group, Rotterdam

Architect:

DP6 architectuurstudio

Bouwmanagement:

Basalt Bouwadvies

Projectdata

Start ontwerp - Oplevering:

2009 - 2011

Omvang:

7600 m2 BVO

Locatie:

Rotterdam

Het STC is wereldwijd toonaangevend op het gebied van opleidingen voor operationele en managementfuncties in de logistieke- en transportketen en de procesindustrie.

Het stoere gebouw bestaat uit een systeem van gestapelde hallen waarin praktijkgericht lesgegeven wordt. Zo is er een Experience Centre waar leerlingen kunnen ervaren hoe het is om een container te laden of te lossen en hoe het voelt om in een virtuele haven bovenin een kraan te zitten.

Aan de kopgevels hangen verschillende blauwe gesloten volumes, uitgevoerd met een verticale beplating die verwijst naar beelden van transport en containers. De voorzijde van het gebouw is opengewerkt, waardoor het gebouw werkt als een etalage die de buitenwereld laat zien wat het STC te bieden heeft. Andersom biedt deze transparantie de leerlingen zicht op de echte praktijk: de havens van Rotterdam.

Voor de constructie is uitgegaan van een rationele constructie van staal en kanaalplaten. De voordelen zijn:

  • Het is een zeer economisch systeem
  • Het heeft een korte bouwtijd
  • Het is erg flexibel
  • Het heeft een stoere uitstraling
  • Binnen deze structuur kunnen vides worden gemaakt zonder subconstructie
  • Een heldere opbouw in drie beuken en een kern
  • De onderdelen van de staalconstructie en de kanaalplaten hebben steeds dezelfde dimensies
  • Overal dezelfde knooppunten
  • Het overstek en de stabiliteit worden opgelost binnen de structuur met zichtbare vakwerken
  • Zichtbaarheid van vakwerken en stabiliteitskruisen dragen bij aan de uitstraling van het gebouw

De constructie bestaat uit stalen kokerprofielen als kolommen en HE-profielen in de gevel en kern. Op de kolommen worden doorlopende vloerbalken gelegd van het type IPE. Op de stalen balken worden kanaalplaten geplaatst. Vides worden gemaakt door kanaalplaten weg te laten. De kanaalplaten worden voorzien van een druklaag ten behoeve van stabiliteit, samenhang en draagkracht. Ook het dak bestaat uit kanaalplaten. De hoofddraagconstructie dient 90 minuten brandwerend te zijn. Door het toepassen van een sprinklerinstallatie kan de brandwerendheid gereduceerd worden tot 60 minuten. Daar waar de hoofddraagconstructie zichtbaar is, zal deze brandwerend worden uitgevoerd door te vullen met beton. Op andere plaatsen, bijvoorbeeld in wanden, wordt de constructie brandwerend gemaakt door een aftimmering.