VOC Cour Westerdokseiland


Betrokken partijen

Constructie adviseur:

Pieters Bouwtechniek

Opdrachtgever:

WODAN CV

Architect:

MVRDV; JSA; Bosch Architects; Art Zaaijer en CH & Partners

Installatie adviseur:

Huygen Installatie Adviseurs

Bouwmanagement:

Ontwikkelingsmaatschappij Apeldoorn

Hoofdaannemer:

Bouwcombinatie Westerdok.

Projectdata

Start ontwerp - Oplevering:

2001 - 2009

Omvang:

59000 m2 BVO

Locatie:

Amsterdam

De verbouwing van het Westerdokseiland startte in het jaar 2000. Bepalend daarbij was de plek van het gebied: dichtbij de oude binnenstad en de sfeervolle omgeving van het Prinsen-, Bickers- en Realeneiland. De typische kenmerken van binnenstad en eilanden, zoals dichte bebouwing en allerlei gebruiksvormen, komen terug op het Westerdokseiland.

VOC Cour is het middelste bouwblok van het Westerdokseiland. Hier zijn de appartementen gebouwd rondom één grote binnenhof of "cour". Verdeeld over veertien bouwkundige eenheden zijn hier 366 appartementen en negen eengezinswoningen gebouwd. De parkeergarage biedt plek aan circa 316 parkeerplaatsen. De appartementen zijn onderverdeeld in 90 sociale huur-, 28 vrije sector huur-, 208 koop- en 40 AMH-woningen. Daarnaast is er 2.419m² kantoorruimte (incl. horeca) en 850m² kinderopvang. De bouw van het VOC Cour is in 2009 afgerond.

Het ontwerp van de VOC Cour is gemaakt samen met vijf architecten. Belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp van dit plan met de hoge dichtheid van woningen waren grote buitenruimtes, lichte woningen en uitzicht op het water en de binnenplaats. Voor de gevels werd (met een enkele uitzondering) gekozen voor metselwerk met een robuust uiterlijk. In totaal zijn er 14 bouwblokken gerealiseerd die allen op de gezamenlijke parkeerkelder staan.

De constructie van de blokken bestaat uit betonnen wanden en breedplaatvloeren. Voor de grote woningen is een brede beuk van 9,0 meter gemaakt met voorgespannen vloeren. De kleinere woningen hebben een beukmaat van 4,5 meter. Door middel van grote uitkragende balkons en loggia’s met schuifpuien zijn riante buitenruimtes gecreëerd. De constructie van de appartementen staat via overgangsconstructies uit balken en vakwerken op de constructieve elementen in de kelder. Het resultaat is een optimale indeling van de parkeergarage met zo veel mogelijk parkeervakken.