Station Rotterdam Alexander


Betrokken partijen

Constructie adviseur:

Pieters Bouwtechniek

Opdrachtgever:

N.S. Stations B.V

Architect:

OPL architecten

Installatie adviseur:

Feniks

BIM coordinatie:

Pieters Bouwtechniek/OPL architecten

Projectdata

Start ontwerp - Oplevering:

2016 - 2019

Oorspronkelijk bouwjaar:

1968

Omvang:

4200 m2 BVO

Locatie:

Rotterdam

Beeldmateriaal:

OPL architecten

Station Rotterdam Alexander krijgt een grondige opknapbeurt. Het gebouw wordt vervangen en de onderdoorgang krijgt een ander karakter. Transparantie is het toverwoord.

Zowel het station als de stationsomgeving worden onder handen genomen. Het geheel is gedateerd, rommelig en nodigt niet echt uit. “Het station wordt op dit moment slecht gewaardeerd”, aldus Flip Luger, architect van het nieuwe station. “Er staan veel kantoren leeg en de winkels lopen slecht.”

Station Alexander is een belangrijk overstappunt aan de oostkant van de stad. De Intercity’s van en naar Gouda stoppen er, eronder liggen de metrosporen van lijn A en B richting Rotterdam Centrum. De overstap is nu nog rommelig. In het nieuwe station moet dat veranderen.

“Het ontwerp staat of valt met de reizigersstromen”, aldus Luger. “Die moeten we goed faciliteren. 90 Procent van het ontwerp is daarop ingericht.” Er komt onder meer een passerelle op spoorniveau die direct toegang geeft tot de metroperrons eronder. Door gebruik van veel glas wordt het stationsgebouw transparant van binnen naar buiten toe en andersom. Onder de treinsporen zijn zo weinig mogelijk obstakels, zodat er een natuurlijke verbinding moet ontstaan tussen de twee pleinen aan weerszijden van het station.

Er heeft een volledige integratie plaats gevonden tussen de architectuur en de constructie zoals te zien aan de slanke constructie. Lokaal is de bestaande constructie versterkt door het integreren van nieuwe constructie elementen. Door intensieve samenwerking tussen alle betrokkenen heeft dit geleid tot een prachtig project. 

Pieters Bouwtechniek is de constructeur van dit ambitieuze project. In 2019 moet de verbouwing zijn afgerond, net voor het 50-jarig bestaan van het station.

Hier kunt u meer lezen over de verbouwing van het station.

NS Stations liet een animatie maken van het nieuwe station.